Vihreä malja kauneudelle

Runsaalla lehtivihreän nauttimisella on lukuisia myönteisiä terveysvaikutuksia, joten erilaisia salaatteja sekä oraita kannattaa sisällyttää ruokavalioon mahdollisimman paljon. Helpoiten tämä onnistuu tekemällä vihermehuja tai -pirtelöitä, jotka sopivat mainiosti terveelliseksi pikaruoaksi kiireiseenkin arkeen.

Tässä muutamia faktoja lehtivihreän vaikutuksista.

  • Vihreät vihannekset sisältävät runsaasti betakaroteenia, B, C-, E ja K-vitamiineja, erilaisia mineraaleja, hivenaineita, aminohappoja, entsyymejä (joilla on kivoja nimiä, kuten superoksididismutaasi), flavonoideja sekä lehtivihreää.
  • Lehtivihreä on hyväksi iholle monin eri tavoin. Se ehkäisee ja parantaa tulehduksia, edistää maksan toimintaa ja tehostaa solujen uusiutumista. Se nopeuttaa niin sisäisten kuin ulkoisten haavojen paranemista hillitsemällä bakteerien kasvua ja stimuloimalla uuden kudoksen muodostumista. Lisäksi se suojaa ihoa vapaiden radikaalien aiheuttamilta vaurioilta sekä uudistaa solukkoa. Laboratoriossa ei voida kehitellä ylihintaista kasvovoidetta, jolla olisi tarkalleen samanlaisia vaikutuksia.
  • Eläinkokeissa vehnänoraalla on todettu olevan myös hedelmällisyyttä lisääviä vaikutuksia, joista osa voi liittyä runsaaseen K-vitamiinipitoisuuteen.

Pikaopas vihreän kauneuscocktailin valmistamista varten.

Kalliimmat tehosekoittimet helpottavat pirtelöiden ja mehujen väsäämistä, mutta pääset varsin hyvin alkuun pelkällä sauvasekoittimella ja siivilillä. Mehua valmistaessasi laita puskan verran esimerkiksi vehnänoraita sauvasekoittimen (mielellään umpinaiseen) kulhoon vähän saksittuina. Lisää joukkoon riittävästi vettä ja surauta niin pitkään, että seos alkaa näyttää mehulta. Sitten koko komeus siivilän läpi mukiin (vehnänoraan kuidut eivät sula ruoansulatuskanavassa). Se on siinä. Oraita voit ostaa oraita kauppojen vihannesosastoilta tai kasvattaa itse. Tummista lehtivihanneksista valmistat hyviä viherpirtelöitä, joissa ovat tallella myös kuidut.

Viherpirtelön ABC

  • ruukku tummanvihreää salaattia esim. romaine tai tammenlehti
  • 2 hedelmää
  • 2 dl marjoja
  • Sekoita kaikki tasaiseksi pirtelöksi.
  1. Valitse salaatiksi tummanvihreää salaattia
  2. Lado blenderiin kuorittuja ja lohkottuja hedelmiä, salaattia ja osittain sulaneita marjoja. Makuyhdistelmien osalta vain mielikuvituksesi on rajana.
  3. Banaani, mansikat ja mango peittävät makeina hedelminä hyvin salaatin maun.
  4. Mustikoilla puolestaan voit peittää salaatin vihreän värin.
  5. Pirtelöstä saat ruokaisamman, kun lisäät siihen (liotettuja) pähkinöitä.
  6. Pirtelö säilyy n. 12-18 tuntia jääkaapissa.

Green shot in the dark -mehu

  • 1-2 puskaa vehnänorasta
  • oman arvion mukaan riittävästi vettä jotta teho/sauvasekoitin selviää tehtävästään
  • limen mehua
  • vapaaehtoisena boonuksena ihan mitä vain marja/hedelmäsektorilta (yllätä itsesi ja muut)
  • Ps. Omena ja vadelma toimivat oikein kivasti.

Kaikki koneeseen ja sekaisin, kunnolla. Siivilän kautta lasiin. Kauneudeksi!

Lisää vinkkejä ensi kesän kurssilla. Lue lisää ja varaa paikkasi.

Mainokset